Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

23 sep. 2011

Skräck

På lördag är det premiär på Teateri:s föreställning Morden på Canal Street. Jag såg en provföreställning i går, tillsammans med två klasser elever. Jag var kanske lite mindre skrämd än vad de var, men när jag skulle gå hem ensam genom den mörklagda regnvåta staden hörde jag samma droppande ekon som förekom på scenen, och när jag hittade cykeln på skolan funderade jag på om jag skulle gå in i den mörka skolan och hämta hjälmen från tredje våningen, eller skylla på att jag hade glömt portkoden: alltså cyklade jag hem barhuvad. Pjäsen var en bearbetning av Dr Jekyll och Mr Hyde, med en kvinnlig Jenny Jekyll (Helen Hyde), suveränt spelad av Anna Söderling. Tyvärr utspelade den sig inte under 1800-tal, utan under ett diffust skede, kanske postapokalyptiskt (kläderna signalerade 1980-tal).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar