Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

29 juli 2011

Smakar det så kostar det

Den engelska kritikern Lynn Barber recenserade Sarah Thorntons bok Seven Days in the Art World 2009, och ska nu betala 750 000 kronor i böter. Inte för att hon sa överdrivet elaka saker i recensionen, utan för att den innehöll grova förvanskningar av sanningen (Barber låtsades inte ha blivit intervjuad av Thornton). Tyvärr ligger inte recensionen ute på nätet längre, men det går att läsa några korta utdrag här. Även om det alltså inte i första hand handlade om elakhet (fast Barbers karakterisering av Thornton är lite maliciös - "a decorative Canadian with a BA in art history and a PhD in sociology and a seemingly limitless capacity to write pompous nonsense") väcks den gamla frågan: är kritikerna för elaka? Inte tillräckligt, skulle jag säga. Ofta läser jag ganska hätska recensioner, men nästan alla dessa är reserverade till utländska författare. Jag kommer inte ihåg när jag senast såg en recension av en svensk författare som var uttalat negativ. Vad det beror på är allom bekant. Eller så har jag fel, och alla svenska böcker som ges ut är så himla bra, speciellt när man sätter dem i ett internationellt perspektiv - - -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar