Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

27 mars 2011

Jag läser Vi läser

Nya numret av Vi läser (som jag knyckte i Göteborg) har den allestädes Björn Ranelid på omslaget, och jag börjar förstå hur han kan se så solbränd ut, när han jämt befinner sig i strålkastarljuset. Men intervjun med honom är ovanligt läsvärd, utförd av en lagom kritisk Kristina Lindh, som lyckas smyga in lite diskreta invändningar. Det är också lite roligt när Martina Lowden gläntar på locket till den dagbok hon skrev som sextonårig Proust-läsare, och fem Tranströmer-diggare som väljer var sin favoritdikt att kommentera. Där håller jag nog mest med Lars Gustafsson (i val av dikt). Annars då? Nja!

2 kommentarer:

  1. Låter som en tryckt version av Bokhora. De nummer jag bläddrat i har redan tidigare givit mig den känslan. Boken som fetisch. Boken som mode. Boken som ting...

    SvaraRadera
  2. Jo, deras devis som står på omslaget: "För dig som älskar böcker". Jag älskar inte böcker! Det borde stå: För dig som älskar läsning ...

    SvaraRadera